Московские мари отметили Пеледыш пайрем-2015

image (15)13 июня в Москве, в зоне отдыха «Тропарево» прошел национальный марийский праздник «Пеледыш пайрем» («Праздник цветов»). Он отмечается в столице уже в третий раз и с каждым годом собирает все больше гостей и участников.

Наряду с организаторами – Землячеством Марий Эл и Обществом марийской культуры «Онар», с пожеланием добра, счастья и здоровья на весь следующий год гостей приветствовал первый карт Московского региона и Тверской области – онаеҥ Денис Ямаев, получивший благословение почетного онаеҥа республики Башкортостан Шамрата Шамыкаева весной этого года.

На московский «Пеледыш пайрем» съехались гости их многих регионов. «Три года я мечтала посетить этот праздник, — рассказывает исполнительница марийского фольклора Екатерина Замятина из Удмуртии. – Очень рада, что мое желание наконец исполнилось!»

Сидор Давлетьянов из Смоленской области также приехал в Москву специально на «Пеледыш пайрем». «Хотел повидаться с родными, на московских мари посмотреть, себя показать!» — улыбается он.

Программа праздника была насыщенной: звучали песни, стихи на марийском языке, была проведена общая игра и викторина на знание марийской истории. Задорными плясками и песнями участников праздника порадовали долгожданные гости – молодежный танцевальный ансамбль «Келшымаш» из г. Сарапул Удмуртской республики.

Разудалая чечетка-тывырдык, старинный свадебный танец, танец башкирских мари, кокетливая девичья пляска – поистине неистощим репертуар этого коллектива, которым руководят заслуженный работник культуры Республики Удмуртия Геннадий Николаев и хореограф-постановщик Евгений Шемякин! Долгими аплодисментами встречали и провожали участники праздника каждый выход этого удивительного ансамбля.

Юные сарапульцы не собираются останавливаться на покорении Москвы – на будущий год у них запланирована поездка в Париж, на международный танцевальный фестиваль-конкурс! «К Парижу готовы!» — было единодушное мнение зрителей.

Дефиле в национальных нарядах стало одним из самых ожидаемых пунктов программы. Призы марийским красавицам вручил шестикратный чемпион Европы, двукратный чемпион мира по версии WBO, двукратный интер-континентальный чемпион мира по боксу среди профессионалов Анатолий Александров.

Завершил праздник общий танец «Кандыра» («Веревочка») – танец единения и согласия, где приняли участие и артисты и зрители.

Видеозаписи с праздника >>

Фоторепортаж с праздника:

Елена Минилбаева

Фотографии Виктора Хофмана, Юрия Минилбаева

32 комментария

Filed under Новости, Фотоальбом

32 responses to “Московские мари отметили Пеледыш пайрем-2015

  1. Традиционалист

    Сценыштыже могай мотор, чевер, самырык ӱдыр-рвезе влак — очен чон куана! Керыда, моско марий-влак, пеш сай пашам ыштеда да шуеда. Но, шонем, чын марий вургемланат тӱткышым (вниманийым) шукырак ойырыман. Вот вургемдам ончен марий йӱлам араледа ман каласаш неле, шукыдан лач стиловатлыме машин тӱран але руш (пеледыш) тӱран вургем. Но вет чын марий вургем вынер да тыгыде тошто марий тӱран лийын, варарак Пошкырт, Одо, Татарстан, Урал кундем марий-влакын олача-кезе дене ыштыме, нӧлтен куыман вургем, шовыч да монь лийын. Молан нигӧ тиде тошто моторлыкым ок акле, арален кодаш ок тырше? Лач ала-могай куштылго тӱран, кычкырыше вургемым ӱмбакыже шынден «марий» манеш…

  2. Олюк

    Тыгай мастарже укес, чиена ыле! 🙂

    • Традиционалист

      Ош вынереш шинчыш тӱрым тӱрлышыжӧ Марий Элыште улыт вет. Лиеш шке кундем музейыште тошто вургемым муаш, фотографироватлаш да тыгай мастарлан ышташ пуаш.
      Кезым, нӧлтен куышо уке ала мо. Вот Пошкырт, Суас- да Одыэл марий-влаклан тӱрлӧ фестиваль-влакым эртарыме олмеш шке тошто вургемыштым ыштымым кеч ылыжташ, пӧртылташ кӱлеш. Мый вот одо ансамбль-влакым (Чипчирган, Айкай) ончем да могай вургемышт мотор, чыла кид дене ыштыме да тошто калык вургем деке лишыл. А мемнан марий-влакын куштат-мурат сайын, а вургемым ончалат да ушет кая — мом гына чиен огыт лек…

      • Светлана

        Марий Эл кугу, кушто именно кычалаш тыгай вынереш тӱрлышым? Кеч лӱмжым возыза але ялжым!

  3. Мӧск(ӓ)вӓ

    Мары халык кытыра!
    Мӧскӓӓвӓ цӹтӹрӓ!!!

  4. фольклорист

    Сарапульские, конечно, молодцы, достигли успехов, но не стоит обольщаться — одна треть постановок не совсем удачные. Чтобы быть на высоте, надо работать дальше. В постановках марийских танцев они, конечно, не первые, поэтому надо всего лишь изучить постановки других авторитетных марийских балетмейстеров и перенять лучшее. Сами танцоры очень талантливы и всё смогут — надо лишь немного подправить.Особенно удалась постановка мужского перепляса. Вы полюбились зрителям, дорогие сарапульцы, желаем удачи.

  5. Виктор

    Кунар ончем, кунар палем — ме шкенам шке кочдегыче огынак керт коеш… Самырык куштышо-влак шке жапыштым чаманыде, чыла сомылем кудалнет Москвасе марий да моло калыкымат куандараш толыныт. Моткоч кугу тау! Кычалтылаш амалым вучен коштшылан тыге каласем: ямдылем, лек, ончыкто! Вот тунам шылталаш шонымашет кодеш гын — ойло. Кайыме почеш пиат опта. Полшаш кумылет да тептерет уло гын — полшо. Уке гын — пулвует ишен шич да шинче. Весым ит висе. Тунам тыйымат висыше ок лий. Тиде шылтален Возыметым Традиционалист да фльклористлан лудашышт. Ондак шке ончыкта, мом шогена. Вара весым уж!

  6. Тариционалист

    Мыйым икте ӧрыктара: ме, марий-влак, пычырик шылтален ойлымымыат чытен огына керт (малейшую критику не переносим)… Мый вет удам шонен ойлен омыл: толыныт, куштат — пеш сай, но вургемышт калык вургем деч тора. Тыгак пайремыш толшо-влакын. Мый мемнан марий ансамбльна-влакым, марий калыкнам эшеат сайракым, чынжымак шке куьлтурыжым, историйжым, йӱлажым ПАЛЫШЕ, пагалыше да шуктен толшым ужнем. Кызыт мари-влакын могай вургемым чийымыштым ончен, калыкнан вургем йӱлажым палат да пагалат манаш ок лий. Вургемым марий-влак айда-йӧра алды-вулди мом лиеш тудым чиен калык ончык лектын шогалын огыл. Сыраш ок кӱл, шотыш налаш, шымлаш да ончыкыжым эшеат сайрак лияш тыршыман, тыгак вургем шотышто.

  7. Традиционалист

    Отвечаю на русском, информация важна и для др.
    По марийскому искусству, в т.ч. и по одежде, есть прекрасное, но редкое издание-фотоальбом
    Эльмира Маджитова «Марийское народное искусство», МКИ, Йошкар-Ола, 1984.
    Ни в коем случае не берите образцы одежды из так называемых всяческих брошюр «марийский сценический костюм» и т.д, выпущенных в разное время всякими центрами народного творчества и не берите из книг Мурашко по госансамблю «Марий Эл» или марийским танцам. В них — стилизация, иногда очень далекая от оригиналов.
    В Йошкар-Оле в национальной школе-интернате N 1 есть Алла Орлова. Она хоть и русская, но замечательно чувствует марийскую вышивку, поскольку ее мать Лилия Орлова — фактически была единственным спецом по традиционной вышивке в советское время. Но у Аллы, думаю, дорого, зато у ней — художественное образование и она может сделать всякие декоративные панно очень красиво, бережно внося какие-то золотые нитки, др. цвета, но оставаясь в традициях марийской вышивки. Я др. такого спеца умеющего так со вкусом обрабатывать марийскую вышивку не знаю.
    Потом обладательница звания «душа России» Лидия Веткина из Сернурского района. Она по-моему единственный специалист по двусторонней марийской вышивке, но спец высшего класса по всей традиционной вышивке. Она прекрасно воспроизведет вам какие-то образцы старинной вышивки.
    Есть студии по марийской вышивки «Тӱрлемӱдыр» в д. Чодраял Моркинского района.
    В Звениговском Доме народных умельцев была студия «Унавий», п. Звенигово.
    Но и др. есть. К сожалению, даже в студиях ручной вышивки намечается тенденция к стилизации, укрупнении орнамента — это проще, дешевле…
    Поэтому при заказе Вам необходимо подчеркнуть, что хотите традиционную одежду с мелким орнаментом. Если Ваш карман не позволяет богатую на вышивку одежду, пусть ее будет меньше, но укрупнять точно не стоит 🙂

    • Светлана

      Тау! 🙂

      • Ханжа

        А мо таужо, Светлана?
        Тулыкеш кодшо, ава-ковай деч посна кушшо улыда ала мо?! Шинчада уло гын име ден шӱртым кидыште кучылташ пуйто неле. Mo эре ямдым вучен шинчылтыда, детдомовский гай. Марий ӱдырамашлан келыштарыме кроян ОШ куэм гыч тувырым урген чийыза, утыжден неле гын, тӱржӧ керек.

        • Светлана

          Тый вара шкаланет шуко тувырым урген чиенат? :))) Тӱрым тӱрлаш вынер, име да сай шинча гына ок сите, пагытшат да эше эн ондакше — мошташат кӱлеш, Тывеч-тувеч пӱшкылмӧ дене таҥастараш ок лий. Адакшым марий тӱрыштӧ йоҥылыш лийман огыл — маныт вет, тувырыштет могай тӱрлем, садыгаяк пӱрымашет лиеш. Мастар-тӱрлызӧ чын тӱрым тӱрлаш шуко ийышкен тунемеш.

          • Аноним

            Кузе тыге?
            Иктаж ялысе кутюрье Настачи деч чевер пеледышым пӱшкылман алди-вулди тувырым Япаева Таня чия да тудлан тиде марий костюм эталон! Могай тудлан пӱрымаш?! Але Донбасс нерген почеламутым воза туге, что «шоя-патриотизм» кӧргыштет темеш да вожылын пудештат…

            Ожнысек кажне марий ӱдыр геометрий, математикым палыде алагузе шотлен моштен, изинек тӱрлаш тунемын. Светлана, амалым ида кычал, кӧ мом кычалеш, чыла муэш!

            • Светлана

              «изинек тӱрлаш тунемын» — йодышыштыда вашмутшат уло.
              Муым ынде, тау традиционалистлан! )

            • Аноним

              Бисмилла Поро Кугу Юмо! Маншаш гына ынде! Адакат тиде Ханжа мыйын нерген сера. Пеш палыме лийнет чай мый денем. Шуко утым мыйын шотышто возеда, кид чыгылталтеш ала-мо. Паледа, мыйын илыш корнем эртен ода ул, мыйын кузе марий калыклан чон йу»лмым ода пале, кузе вес ен верч да калыклан яра ыштымым ода шинче. Сандене, пожалуйста, ида серкале тыге, палыдегеч. Тендан пашажа нимыняр ок кой, вот и вес айдемын шурышто (торжан каласышаш ынде) кычалтылыда. Самырык улам гынат, ом о»пкеле тыгай мутым шке нергенем колмылан. Юмпавай чылажат то»рла.

              • Ханжа

                Юмылан мелын шого, шӱжарем! Моткоч сылнын шке пашатым таҥастарышыч шур дене, яра ыштет да марий калыклан тыршымет надырыш ок савырне, пӱжвӱдетым арам йоктарет, тидым ушышкет пыште!

  8. Reblogged this on barsgames.

  9. аноним

    Тариционалист, пеш ушан улат (сай шонымаш дене ойлем), ты годымак йылмет — чотак тореш. Чылам тыршет пӱшкылаш, туныкташ да тулеч моло. От керт мо канашым пуымо семын кутырен. Шке возет, критикым ме марий-влак огына чыте, а шкеже чытен сеҥет? Огеш кӱл еҥ нерген удан возаш да ойлаш.

    • Рокки

      аноним,а тый удан возат ман ит ончо-тый канашым пуымо семын ончо….А то нимат ит ойло,нимат ит калас.Ласкан гына илынена, а вет вашталташ сай велыш шот ок сите шке уш дене-садлан ойленак шогыман кокланже…

      • аноним

        Рокки, интернетыште ойлен-серен шинчен вашталтыш огеш тол, пашам ыштыман.

  10. Пуры вады.

    Мӧскӓ Алашты пиш яжо Айом эртӓрӹмӹ. Инфомат пиш пӹсӹн интернетӹш сӓкӹмӹ.
    Кыце Кырык сирӹштӹ Мыры Айо эртен,кӱ пӓлӓ? Кыце Яшкар Алашты?Нимахань увер уке. Молнам Смелов пиш пӹсӹ ыльы, А весӹвлӓжӹ, уке ылыт, ма. Кыце лач Смелов веле цилӓ ӹштен шоктышашлык? Тыньок организатор, тӹньок пресс секретарь, тӹньок администратор, тӹньок шофыр, тӹньок …. Весӹвлӓжӹ мам ӹштӓт? Дачывлаштӹ йӹде ма шӹнзат? ӓль турим ырат? Игнатьевӹн лыдмашвлӓжӹ гишӓнӓт нимат иктӓт ак сирӹ. Кыце нӹнӹжӹ эртевӹ?

  11. ойызо

    А молан шушаш ий гыч мемнан дек лишыл культуран чуваш ден удмурт-влакымат у:жаш огыл? Нунын тоже тыгай пайремышт уло, но Москваште огыт эртаре.

    • ончышо

      Сӱас мари-влак (чуваш) эртарат — Агатуй манылтеш. Тений ВДНХ-ште лийын. Тушко 20 утла машина да автобус — артист-влак ден, тӱрлӧ йӧрвар,, сувенир да моло республик гыч толеш — полшенак шогат.
      Одо марий-влакат Москошто «Герберым» 25 шыркаште эртарат. Тений тиде пайремлан Одо республик виктер 1 млн. 500 тӱжемым ойырен — теве кузе кертыт.

  12. Куанем

    Пеш сылне!
    Ончет да куанет
    Чонлан сайын чучеш,
    Кугешнем шке калык дене

  13. Традиционалист

    аноним (16.06.2015 в 15:41) я не пытаюсь тут показать свой ум, а мягко намекать марийцам я уже устал, поскольку с костюмами просто катастрофа. Вы, работники там всяких марийских научно-методических, культурных центров, просто не переваривайте малейшую критику в свой адрес и зациклились на советской обработке фольклора. Эта болезнь в советские времена была свойственна всем народам РФ, но после перестройки многие народы это постепенно изживают, в т.ч. и ФУгры, например удмурты, коми, эрзя-мокша, но только не марийцы. У марийцев по-прежнему фольклор понимается как нечто такое полупрофессиональное в стилизованных костюмах. Неужели Вы сами не видите какие уродливые костюмы создают и напяливают некоторые марийские «фольклорные» коллективы? Да в принципе вообще я не знаю нормального марийского коллектива, который можно назвать фольклорным.
    Я смотрю иногда марийцев за бугром на ФУ мероприятиях и они заметно отличаются именно в плане костюмов не в лучшую сторону. Вообще-то уже марийцев постепенно перестают приглашать на международные финно-угоркие фольклорные мероприятия за рубежом. Все больше приглашают только удмуртов, эрзья-мокшу, иногда коми… И причина именно вот в этом вашей огульной советской обработке фольклора, к стремлению все стилизовать, все унифицировать… Мне обидно за свою нацию. У моего народа очень богатый фольклор, очень красивая, богатая, выдержанная в цветах и фасоне традиционная одежда (намного богаче чем у удмуртов). Но эту красоту САМИ МАРИЙЦЫ заменили какой-то дешевой подделкой: одеждой из кричащих, ужасно ярких материалов с русской вышивкой гладью или же с машинной вышивкой, какой-то страшной стилизованной одеждой. Вместо серебра какие-то дешевые светящиеся подделки. Непонятно что, непонятно как на себя напяливают без соблюдения элементарных правил и традиций изготовления, ношения национальной одежды! Если традиционная одежда — это очень выдержанная, сделанная со вкусом, богатая на мелкую, геометрическую вышивку одежда. То современная, в большинстве своем, — это уродливая, яркая, кричащая, бесвкусная, доходящяя до абсурда лепня… Фотографии с Пеледыш пайрем в Москеве и Й-Оле тому доказательство.

    • аноним

      Адакат лавырам кышкет. Могай тушто всякий научно-методический, культурный центр-влак? Молан тиде учреждений-влакын паен:ышт вес эллашке коллектив-влакын каен кердымыштлан, уда костюмышлан титакан улыт? Чылан алама вургемым коллектив-влакыште чият гын, пого нунын вуйлатыше-влакшым да каласкален пу — кузерак, да могайрак… Мыйын шонымаште (шонымаш веле огыл, шуко дене кутыренам тиде йодыш нерген), шукыжо палат, могай чын марий костюм лийшаш, туге гынат 20-30 ий пагыт ынде костюм ургашлан оксам иктат огеш ойыро, а марий коллектив-влакын участник-влакышт шке оксашт дене вургемым ургат — эстрада солист-влак тыгай-тугай, но йылгыжалтше, костюм-влакым чиен, нунымат таратат тиде корно дене каяш. Садланак, таче пу:тынь фольклор коллектив-влак тыгай йон:ылыш вургем дене калык ончыко лектыт. Возенамат ыле, тиде койыш деч коран:аш марий интеллегенций, мер пашаен:-влак полшышаш улыт.

      • Традиционалист

        Уважаемая, не надо предписывать за мои мысли Ваши личные домыслы. Я всего лишь сказал, что вы работники научно-методических и культурных центров не перевариваете даже малейшую критику, и это мое утверждение Вы опять подтвердили вот этим своим комментарием. Вы только и умеете постоянно обижаться… А зачем тогда Ваш научно-методический центр нужен? Разве не для того, чтобы давать научные и методические рекомендации по народному творчеству, в т.ч. и фольклорным коллективам по традиционной одежде? Может надо чаще собирать руководителей фольклорных коллективов и объяснять им какая марийская традиционная одежда на самом деле и где грани этой «сценической обработки», стилизации? Это и к центру культуры относится.
        Я с Вами абсолютно согласен, что простые люди за образец берут костюмы эстрадных артистов, работников Марийского центра культуры, ваших работников. А теперь вот посмотрите в чем все эти работники даже на фольклорные праздники ездят, а вот именно в основном стилизованных костюмах… Проводят какие-то семинары по традиционным праздникам и опять стилизованные костюмы… А сами-то работники этих учреждений понимают, что есть традиционный костюм?
        Прекрасно знаю, что коллективам деньги на одежду не выделяются, а если они сами достают, почему-то шьют какую-то дешевую подделку всем подряд, а зачем? Не лучше ли сделать один нормальный набор, чем всем непонятно что… Опять же традиция советская, что на сцене надо быть в каких-то одинаковых костюмах.
        В том, что марийские фольклорные коллективы перестают приглашать международные фольклорные фестивали виноваты мы все марийцы, прежде всего это уч. учреждения, которые готовят специалистов (колледж культуры и искусства, МарГУ), научно-методические, культурные центры и их работники, руководители и участники ансамблей, наши марийские СМИ, интеллигенция.
        Не надо обижаться, а надо учитывать что люди говорят и делать каждый по своему возможному каналу.

        • аноним

          Научно-методический центр да культурный центр мыйын огыл шол. Мыйын серымаштем нимогай шыде да о:пке мут уке. Ко: да кузерак пашам ыштышаш — тидын нерген ойлаш сай огыл, мыланна огыл ен:ын пашалан акым пуаш. Кажне айдемын, учрежденийын илышыште сайым кычал муаш — нелырак паша. Критике шотышто — такшым тиде шымлен иктешлыме ойлымаш лийшаш, а вурседылмаш огыл. Ик йодыш — 60-70 ияш ковай-влак марий яллаште молан тиде «шучко» пеледышан марий вургемым чият тачат? Нуным нимогай культпросвет туныктен? Шижам, адакат мыйым вурсаш пижат.

          • Традиционалист

            Науч.-метод. да культур центр — бюджет але тыглай марийын налогшо кӱкшытеш илыше организаций-влак. Садлан мыйынат, весынат, тендам шылтален ойлаш правана уло. Лач марий-влакын ик кугу проблеме: кеч-могай марий шкенжым эн ушнаеш шотла да нигунам вес еҥын шонымыжым, ойлымыжым шотыш ок нал… Тендан семын сырен вел моштат…
            Руш тӱран марий вургемым совет жапыште лӱмын марий-влаклан тушкеныт, «тошто коса» дене кредалын вынер гыч вургемым пытареныт. Пеледышан вургем Марий Эл марий-влакын калык вургемыш савырнен манаш лиеш, тудым коклан кучылтмаште нимо удам ом уж, тек, мутлан 60-70 ийла муро-влакым мурымо годым чият. Но пеледышан вургем марийын илышыштыже утыж дене кугу верым налын. Тошто (традиционный) вургемже йомын толеш. А лач ош вынер да изи тӱран вургем ала-кунам чыла марийым ушен шоген, марий калыкын пашазе кумылжым, сылнылыкым умылен моштымыжым, пӱртӱс деке лишыл улмыжым сайын ончыкта.

            • Аноним

              Чын, ЮЖО МАРИЙ шкенжым эн ушанеш шотла да нигунам ВЕС ЕН:ЫН шонымыжым, ойлымыжым шотыш ок нал… Чаманаш веле кодеш.
              А научно-методический центр марий-влакын веле огыл налог ку:шеш ила, садлан тиде учреждений республикыште илыше чыла калыкын ту:выражым аралаш да виян:даш тырша. А шылтален ойлымо шотышто Те путыракат чот ту:ргоч колтеда. Сай пашам ужын огыда мошто, кузе марий калык ойла: ен: шинчаште пурак пырчым ужына, а шке шинчаште ку:жгу: пырнямат огына уж.

              • Традиционалист

                Шанче-методик да тӱвыра рӱдер нерген шуко сайым ойленам, возенам, пагалем. Шылталенжат «те уда улыда» ман манаш возен омыл, шке клыкем верч чонем йӱла да тудым эре сайракым ужнем. Каласышашем каласенам, шке паледа шотыш налаш але уке.
                Ушан еҥ ӱмыржӧ мучко тунемеш, а ораде шкенжым эн ушналан шотлен оҥжым кадыртыл, кугешнен коштеш. Мыят эре тунемам, тыгак шке паша аланыштем. Чыла сайым Тыланда тыланем.

  14. Илья Бирский

    В поддержку традиционалиста могу добавить своё сожаление о том, что марийцы Башкортостана вообще забыли и не знают национальный наряд своих прабабушек и прапрабабушек. Моя прабабушка родилась в 19 веке, дожила до преклонных лет и умерла в 1971 году. Всю жизнь она хранила платье своей молодости («колымо годым чиен возаш»). Это было красивое платье , с использованием большой гаммы цветов, но всё было там в меру и продуманно. Использовались как элементы ткачества, так и фабричные тесьма и кружева, но упор был сделан именно на марийский национальный орнамент. Несмотря на то, что у восточных мари было сильно развито ткачество (ткали разноцветные полотна с разными узорами), а также рано перешли на использование фабричных тканей, они использовали вышивку и марийские национальные орнаменты. Сейчас всё это напрочь забыто. Старинные восточномарийские платья я не видел ни в Йошкар-Оле, ни в районных музеях. В последние годы Советской власти подобные марийские платья предлагал комбинат по производству национальной одежды в Уфе, но они стоили дорого — миллион рублей. Поэтому вряд ли кто-либо смог купить. А в районных музеях и в Йошкар-Оле за «старинную» одежду восточных мари выдают одежду 50-х годов . В военные и послевоенные годы было не до вышивок и прочих тонкостей искусства, хотя и старались сохранить национальный колорит.

Добавить комментарий для ВикторОтменить ответ