95-летие I Съезда мари отметили «круглым столом»

Участники круглого столаМероприятие, посвященное 95-летию со дня проведения I съезда народа мари, который прошел в городе Бирск, организаторы решили провести в форме «круглого стола».

В этот день за «круглым столом» собрались представители Администрации Президента Республики Башкортостан, министерств образования, культуры, республиканского Дома Дружбы народов. Приехали также гости из Марий Эл. Конечно же, были приглашены и представители республиканских общественных объединений народа мари. Мероприятие организовала региональная марийская национально-культурная автономия «Эрвел марий» Республики Башкортостан.

Огромное спасибо хочется сказать Бирскому филиалу Башкирского государственного университета и его ректору Салавату Мударисовичу Усманову. Ведь организаторская работа целиком легла на их плечи. Гостей надо было встретить, создать все условия для плодотворной работы, подготовить концерт и проводить, как подобает. Скажем сразу — преподаватели и студенты Бирского филиала Башкирского государственного университета со своей задачей справились на отлично. Не остались в стороне от этого дела администрация и отдел культуры Мишкинского района.

Мишкинцами на первом этаже основного здания университета была организована выставка (фото), для участников мероприятия готовили концертные номера. На этом концерте выступили артисты и из Калтасинского района.

В зале выставок университета гости мероприятия смогли ознакомиться работами фотохудожника Вадима Мадиярова по этнофутуристическому арт-проекту «Кандыра», посмотреть сам фильм «Кандыра», который оставил неизгладимый след в памяти и сердцах всех участников и гостей «круглого стола».

После просмотра фильма все участники мероприятия отправились в основное здание университета. «Круглый стол» не зря решено было провести именно в этом здании, ведь первый съезд народа мари прошел именно здесь. Во время проведения мероприятия, посвященного 95-летию со дня проведения I съезда народа мари, на стене здания были прикреплены три мемориальные доски, написанные на марийском, русском и башкирском языках. Благодаря этому, каждый проходящий мимо человек узнает, что I съезд народа мари прошел именно в этом здании в июле 1917 года. Участники нынешней конференции возложили цветы к мемориальным доскам и почтили память участников того далекого события.

Заседание «Круглый стол» проходило в зале заседаний ректората. Приветственным словом к участникам круглого стола обратились ректор Бирского филиала БГУ С. М. Усманов, заместитель заведующего отделом по реализации национальной политики и взаимодействию с общественными институтами Администрации Президента РБ И. Н. Ханов, представитель министерства культуры Республики Марий Эл Д. А. Бердинов, представитель министерства образования РБ, заместитель начальника отдела национального образования Ф. А. Ахмерова, председатель мордовской национально-культурной автономии РБ, председатель Ассамблеи финно-угорских народов РБ Ю. Н. Герасимова и другие.

После этого гости выслушали выступления заместителя главы администрации Мишкинского района С. В. Деминой, главы сельского поселения Арлановский сельсовет Краснокамского района РБ Р. А. Сатаевой, преподавателя Благовещенского педколледжа И. Г. Тойгильдиной, преподавателя Бирского филиала БГУ С. И. Апсатаровой, народного художник РБ Г. Г. Калитова, гостя из Марий Эл, доктора исторических наук Н. С. Попова, заместителя директора марийской гимназии имени Я. Ялкайна села Чураево Мишкинского района В. С. Байрамовой и других.

Выступающие знакомили с изменениями в жизни народа мари в течение этих 95 лет. Отметили как положительные, так и отрицательные моменты.

«Время летит быстро и незаметно, — отметил в своем выступлении Никандр Семенович Попов, — скоро наступит 100-летие со дня проведения первого съезда народа мари. Поэтому к нему нужно начать готовиться уже сейчас».

Приятным моментом мероприятия стало вручение Почетной грамоты правительства Республики Марий Эл главному редактору газеты «Чолман» И. И. Губаеву. Вел «круглый стол» директор Дома Дружбы Республики Башкортостан В. Х. Азнаев.

В. АБУКАЕВ

Источник: газета «Дружба»

20 комментариев

Filed under Статьи

20 responses to “95-летие I Съезда мари отметили «круглым столом»

  1. Аноним

    В паспорт возвращают графу национальности, но по желанию
    http://news.yandex.ru/yandsearch?cl4url=www.interfax.ru%2Fpolitics%2Fnews.asp%3Fid%3D282118&lr=41&rpt=story

  2. Лайд

    Поро! Свй-мотор!
    «За крутым столом» мпнын лудым — очки деч посна уламат.
    Но очки дене лудын лектымат — нимом толковыйым шым му.
    Мо пайлаже тыгай бестолковый яра муталнымащ деч. КЕч иктаэ иогай пайдале результа лийын? Уке, нимат ок кой. Ик банальный книгам лукташат шотышт ситен огыл ни Марий Эл марий-влакын, ни Пошкыртшын. Ала иктаж-мо практический лийын…

    Молан тыгай мероприятийыш «Мапий ущемым» огыт у:ж. Вет «Марий ушем» Башкирийыштат, Марий Элыщтат уло. Тек «коракумша-влак» уке манын ынышт кычкыре.

  3. Аноним

    ОЗАНГ Тиде съезд эн чотшым Башкирийысе марий -влакын эн откыр, виян марий-влаклан кора эртаралтын. Молан вара кызыт тиде погынымашыш Йошкар-Олаште илыше эрвел марий калыкын ончыл енгыштым ужын огытыл. Мый Лайдын ойжо дене келшем: тиде погынымаш могай вара кугу шотан,келге содержаниян марий калыкын ончыкылыкшо шотышто документым луктын? Нимогай! Просто погыненыт,кутыреныт,шаланен каеныт.Тыгай погынымаш-влак эрвел марий калыклан пайдажат уке да башкир калык ончылно умылыдымашым веле луктеш. Просто юбилейым пайремлаш гына мо?

    • rfhn

      Почему не позвали передовых башкирских мари из Йошкар-Олы? Потому что никого из толковых не приглашали даже из Башкирии. Если бы это проводили действительно ончыл мари-влак, то позвали бы. А проводил «Шенгел мари» и кучка чиновников под его дудочку, а они боятся прилашать настоящих мари, т.к. сами не владеют и ситуацией, и историей, не разбираются и в сущности исторической значимости 1 Съезда Мари в Бирске. Им все мерещится какие темные силы, оппозиция, подавая себя за ангельских общественников.Жаль, что они своими действиями и выходками компрометируют республиканские власти, подставляют их.Такое явление принижает репутацию и авторитет самих властей, а не кто-то из марийцев виноват в том, что думают и действуют иначе, чем Бикмурзин. Как будто один он шагает в ногу, а все остальные не в ногу. Так не бывает. Жаль, что наверху сидящие не видят того, кто действительно хромает, а кто своим трудом восславляет свой народ и республику.

  4. А.Курык-ку.

    Ик шотеш, келшашат лиеш тыгай коментарий дене. Вес семын ончалаш гын, пеш сай тыге эртарымылан. Марий Элыште Кугыжаныш погын, марий оньжа да молат тыгай историйын кугу событий нерген погынымашым гына огыл але марте нимомат ойленат огытыл. Тендан увер огеш лий ыле гын, очыни, 98% марий -влак паленат огыт керт ыле. Кугу тау эрвел марий-влак.

  5. Вачис

    Пӱрӧ олан олмажым («Бирское яблоко») «шукш» налын. http://www.odnoklassniki.ru/profile/455936960305/album/484675008561
    Диля Вахитова: «В гербе автор отразил все . от чего в данный момент «страдают » биряне. Пистолет. хоть газовый там нужен для самообороны . ножом на людей кидаются . С властью народ не в дружит. Не слышно ни одного хорошего слова о них. т.е. портфель в одних руках. Грызет червяк яблочный город. лезет изнутри.. Птичка нижняя головой упала — непонятно. .Само название города в «наросте» сверху. Может автор все эти моменты . каждый штрих .. объяснит. ? Это же просто худ. рисунок . отражающий беды города . так ?»

    Тимур Пайдиев:
    «А картинкиа так-для поднятия настроения! Правильно. Почему пистолет. Город и район за пределами района (Питер, Москва) простые люди знают прежде всего из выражения «бирский маньяк». Едешь в поезде , спрашивают: ты откуда, скажешь Бирск, и от тебя люди держат расстояние -дистанцию 1,5 м. Зато здорово, никто не мешает отдыхать.Почему яблоко, так город яблок и водки. А пользуются благами чинуши, используя адм. ресурс на всю катушку.А сверху не нарост, просто шрифт такой, он стандартный, назыв. «занесённый»Буквы стоят на прочной базе, построенной дедами и отцами.А вот мы размазали и профукали. А о гавне речи нет, это у кого какое мировозрение, культурная база. У Германа В МОТИВАТОРАХ ОДНО СПЛОШНОЕ Г А В Н О, и что-терпят.И птица там не оляпка, смотрите в поисковике и сравните, птица-«зимагор» изображена, как и в гербе Бирска, к нам никакого отношения не имеет».

  6. Вачис

    Мариувер, надо было бы эту тему поднять для обсуждения. Может быть изобразите предоставленный материал на должном уровне?

  7. Аноним

    Чыла тиде шоя.Нимогай круглый стол лийын огыл. А чумырен шынденыт суан генерал Бикмурзин кашакшым да туналтыш классыште тунемше йоча-влаклан пуйто(студент аудиторий кукшытат огыл) ойлымо гай ала мом куктыштыныт. Нимогай шотыштат уке ойлышышт-влакын. Йошкар-Ола гыч мийыше Поповын да художник Калитовын ойлымыжо гын а исторический тема да марий илыш проблема дене кылдалтыныт.Просто ойленыт доклад семын ,ком ончычак Бикмурзин каласен.А молыштлан мутым пуэн огытыл да колышытнат огытыл.Сатаеваже эре отчет семын шкенжым моктен ойлыштеш, хотя нимогай пашам ок ыште, пайремыш коштмыж деч посна Бикмурзин семын.А Тойгильдина ден Апсатарова мом ойлышт дыр ниго запомнитлен огыл. Ала0-могай методика преподавания-влак нерген. Пуйто нунын ончылно йоча-влакым марий тиште кечылан погеныт.И тиде кандидлат наук-влакын выступатлыме уровеньышт. Погынымашышт вет лийын икымше марий съездлумеш огыл мо? Сай предложений-влакым решенийыш пурташ темлыше-влакым штыш налын огытыл,протоколымат вуден огытыл, секретарьжат лийын огыл.Бирский педакадемийын доктор да кандиат наук-влаклан (историй наукын)мутым пуаш веле огыл, нунылан круглый стол манме устел воктенат верым пуэн огытыл(. ончычак ко выступатлаш биркым ыштен ымдыленыт) стена воктен куеныште шинчылтыныт айда умшам карен «ушан» влкын ойлымышытм колыштын. Зато Марий эл гыч толшо фотограф Речкинлан кудыжо марла кутыренат ок мошто круглый столышто эн торышт «Марий эл газетын журналистше» манын возымо биркан верым ойырымо. Неужели тушеч шотан журналистымат колташ унарышт уке? Кузе фотограф тыгай темым журналист семын освещатлен кертеш? Газетыштым ужын омыл эше тидын нерген возымыштым. Кычал ончышаш. Ойлат, Речкин пеш моктен возен, даже кукольный ттеатрын директоржын заместительже Кашаповым Башкортостанын министр культурын заместительже манын возен. Онай ко тудын лум дене воза.Молан марла моштыдымо еным Башкирийыш эре журанлист семын колтат да турло кулдымашым шоям да неточностым возыктат? Толи издевательство это, то ли ала ко тыге шкенжым фотограф гоч корреспондент семын пиаритла.Дилетант деч посна ынде Марий элыште серен моштышо енжат кодын огыл мо?Садлан матералжым ончалаш кулеш, туна чыла рашеммеш шонем. Кон гынат фотожым тушко Речкин шушкын дыр.Тущеч чыла рашемеш , ко шкенжым пиаритла. Очыни, редакторжылан ала кузе тулат дыр, садлан башкирийыш эре речкинжым колтылеш да эре икте-влакым возгала маныт.

    • эрвий

      Пагалыме аноним! «Бирский педакадемийын доктор да кандиат наук-влаклан (историй наукын)мутым пуаш веле огыл,нунылан круглый стол манме устел воктенат верым пуэн огытыл» манын возеда. нине пагалыме историк-влак «уто паша» деч шке кораныныт, выступленийым ямдылыме дечат, организационный паша дечат. А молышт, кузе кертыныт, туге ыштеныт. Тыгай пашам эртараш шонышо ен 2-3 тылзе ончыч вашлийше организаций дене кутырен келшышаш, а арня кодмеке перед фактом шындышаш огыл. Шкат умылена, ради галочки гына Бикмурзин йолташ тиде погынымашым эртарен. Историк-влак, руш манмыла, палец о палец не ударили, садлан тыге толын лектеш. Колан гын — чап, колан гын — моклака. Ко ышта — эре йоныла, ко нимом ок ыште — эре чын. Энын пашажлан акым пуаш куштылго, шке ышташ она тошт. Пешак уста улына гын, весгана толза да шке ыштыза.

  8. tos

    мероприятий для галочки эртыш.

  9. Аноним

    Мероприятийже кунамак эртен,а те кызыт веле помыжалтында))) Речкыным мом вурседа?Тудо вет шке семын каен огыл-тудым колтеныт…

    • rfhn

      Речкина , насколько я понял, не ругают. Ругают того, кто его отправил, за то, что он не компетентен как журналист. Если он действительно фотограф, если действительно не умеет писать, не отличая руководителей кукольного театра и минкультуры, его, т.е. его руководителя, за это надо хвалить?

  10. rfhn

    Мероприятие организовала региональная культурная автономия «Эрвел мари» Где эта организациЯ в Башкирии, хоть знает нет пишущий эту статью автор? Наверняка знает, что ее нет, но все-таки пишет. Интересно, сколько ему проплатил Бикмурзин, чтобы так написать?Хотя, как сказать, от этого мелочника и куркуля вряд ли чего дождешься.Говорят, действительно там «круглый стол» был «оккупирован» дилетантами, фотографами, названными журналистами,чтобы президиум фоткали в упор, а для главного редактора республиканского марийского издания «Чолман», для заместителя гл. редактора мишкинской райгазеты «Дружба», ученых-историков бирской академии места не дали за круглым столом.Правда ли нет, надо спросить этого автора, который написал хвалебную оду собравшимся. А ведь бегали и готовили это по настоящему если назвать «сборище» не автономия, а чиновники от Минкультуры РБ и администрация педакадемии. А Бикмурзин опять «прокукарекал» через чужой рупор.

  11. Лайд

    Поро, сай улыда, родо-шочшо-влак!
    Ынде эртен каен, сандене утыжым со:йгаш (вурседылаш) амалжат уке.
    Ончылно мый иктым гына каласынем ыле — тыгай кугу да сай амал (повод) лене погынымеке, пайдажат кугу лийшаш ыле.
    — мутым пуыман (обязательно!) Пу:ро: академийыште (кеч университетын филиалже манза — садикте) пашам ыштыше марий историк-фидлсоф-влаклан — Калиевлан, Гареевлан… (Ом пале, историй наука доктор Крайновшо ышта але уке тушто). Тиде ончыкта ыле шукертак эртыше историйым пагалымашым да тидын гочак таче Пу:ро: олаште пашам ыштыше марий шанчызе (ученый)-влакым!
    95 ий — пеш чапле старт лийшаш ыле 100 ияш лу:мгечылан ясдылалташ ту:н:алаш. Сандене тыште пунчал0влак лийшаш улыт ыле иктаж 7-8, эн ту:н:жо: да молат. ТИде вашлиймаш практический пашалан старт лийшаш ыле.
    Эре туныкташ то:ча манын ыда шоно, сандене ешарем:
    Марий Элыште «Марий ушем» мер организаций да Марий мер организаций-влак Ассоциаций марий мер толкынын шочмыжлан 90 ий шотышто изи гына погынымашым эртарен. Но тушто икмыняр ку:лешан да практический пашам палемдыме:
    1. 2017 ий марте «Марий Погын — Марийские съезды. 1917-2017 гг.» альбом-книгам ясдылаш да савыктен лукташ;
    2. Тидлан кугу шымлымаш пашам эртараш Озан, Киров, Моско да моло кугу олаласе архивлаште кычалман, иктешлыман. Ушнат тышке госструктур-влак але огыт ушно — мыланна садак. Усылат да ушнат гын, мутат уке, сайрак. А огыт умыло гын тидын ку:лешлыкшым — садак огыт умыло. Ушнат мо тышке Марий Мер Кан:ашын ен:же-влак — таче каласен ом керт. Кеч тиде сомыл вер утларакше нуно азапланышаш улыт ыле. Но ко: ынеже тарвен гын — тыгайым тарваташ куштылго огыл.
    3. Марий художник-влак «Марийские личности» су:рет выставкым ямдылат. Тудо кызыт гына савыкталтше «…История в лицах…» манме деч йо:ршын вес шу:лышан лийшаш. Тиде книга «Книга года» манмаште «сен:ышыш» лектын гынат, тудо изишак «бестолковый» (очыни, тыге маныт ыле рушлаже). Кеч ятыр текстше тыште пеш сай улыт.
    4. Марий мер толкынышто кугу рольым модшо, но тачысе кече мартеат «почын шуктыдымо-влак» нерген (В.Иванов, Адаев, Исанбактын, Соколов, Атлашкин, Тимрфеев….) посна книгам савыкташ. Вет тидланат кугу шымлыме сомылым шуктыман.
    5. «Марий ушемын историйже. 1917-2017» — эще вес книгам ямдылен лукташ.
    Но нине солмы-влакше тачак ту:н:алшаш улыт. А кум0ныл тылзе кодмеке огыл.
    Ме ямдыленна ыле «Съезлы народа мари…» книгам. Лектын. Но тиде ту:н:алтыш веле. А паша — мучашдыме.
    Садлан ко:ражат Бирскысе историк-влак у:стелто:рышто: шинчышаш улыт ыле.
    Ну а Денис Речкиным тынар вурсаш амал уке — тудо образовани шот дене профессиональный журналист. Марла чыла умыла, кертмыж семын кутыра. Вот сайрак тунем шукта, ала-могай тормозым эртен кая гын — эшеат сайрак ыле.
    Айста, йолташ-влак, рпщпнпи ропеьтчески ончалын, практическияк шукташ вийнам огына чамане.
    Вет вашке марий мер илышыште кугу вашталтыш лиеш.
    Сандене вийнам арам вурседалмашке огыл, а пашам шуктымашке виктарышаш улына.

    • порвий

      Чыла шот дене возымо, Лайд дене келшаш веле кодеш. Чыла тыгак лийшаш тудо.Но ко тидым ышташ туналеш — тидыже кугу йодыш.Икте дене гына келшаш ок лий: айдемым профессионал улмыжым пашаже ончыктышаш, дипломжо але паша верым(должностьым) налын шинчымыже огыл. Профессиональный журналистымат возен моштымыжо ончыктышаш, содержанийжын келгылыкше, шонкалаш таратыше, аналитический шулышан материал дене.Ко миен,мом ойлен да обьективыш логалмыжым гына ончыктымо материалым «глянцевый» маныт, тидлан профессиональный журналистат лияш ок кул, марий йылмым от пале гынат, кугу титак огыл, кусарат марий редакцийыште.Но Речкинын ордыж кундемыш миен коштмыж гычын шонкалаш таратыше, чонлан келшыше, илышын турло могыржымат почын ончыктышо материалжым але лудаш пернен огыл(раз тудо профессиональный журналист).Йылмыжат кумылым огеш савыре(возымо стильже).Просто перечисление выступающих и скопирование повестки дня.Тидым любой школьник возен сена.А чиновник-влакын должностьыжым путайкалымаш — тиде,чынак, признак не профессионализма, а дилетанства.Вет шке шинча дене ужын, шке пылыш дене колышт шинчымеке, да эше программымат наверняка кидышкыже налын(туштыжо чыла возатыс, ко кушеч улеш да могай должностьшыто шога), кузе тыге возаш лиеш? Совет жапыште тыге возымылан кора корреспондентым веле огыл,вуйлатышыжымат коженыт. Вот Лайд шкеже миен огыл гынат, мийыше ен дечат сайынрак ужын моштен сера.Ко улмыжым ом пале(дипломжо дене), а профессиональный журналистын хваткыже тыгайрак лийшаш.Лайдын возымаштыжак вашмут коеш.Очыни,Речкиным чаманалтен колтен, но вашмутшо весым ойла. Садлан газет дене журнал-влакым лудшыжо шагалем толеш,в том числе книга-влакымат,кудышытым лукташ манын Лайд шкежат, коеш, шагал огыл вийым пышта, оксам кычалеш. Марий лудшо пытен толеш теве тыгай «глянцевый»(НЕПРОФЕССИОНАЛЬНЫЙ) журналист,материал,газет да журнал верчын. Лудшылан онайлыкше уке,шонкалаш ок тарате.

  12. Лайд

    Поро, Порвий!
    Келшаш гына кодеш тендан иктешлымаш дене: профессионализмым эреак но:лтен толман.
    А марий лудшо пытен толмын амалже пеш шуко, Мутат уке, Порвийын палемдыме «глянцевый» требований (условий).
    Вксыжым мый маннем — тиде профессионально кушкаш марийын условийже пеш шагал. Мутлан, тудо татар але пошкырт0влак денак тан:астарен ончыза….
    Марий Элыште гын власть кучем эре кычкыра: «Марий культурлан полшена….»
    А тыгай пример0влак почеш шоналтыза:
    — «Марий Эл» куштышо да мурышо ансамбльын артистшылан тылзеш 4500-4800 тен:гем ту:лат. Тоштер пашаен:лан Йошкар-Олаште (историй наука канлилатлан) 5000-6000 ту:жем…
    Сандене тыгай «вниманий» годым профессионально виян:аш лиеш мо? Весыже — полнейшая зависимость от всего и вся. Таче чын да келгын возышо журналист-влак вигак ку:лдымашке лектыт. Але нуным паша гыч поктен луктыт. Вот сандене журналистын ко:ргышкыжо: «самоцензура» пурен шинчеш. А вара тидын деч утлаш пеш неле. ТИде — эмлаш лийдыме чер гай. Денис Речкин шотышто: мый тудын чулымлыкшым да самырык улмыжым аклем. Мутат уке, аттестационный комиссийыште омыл, сандене ту:рыс акым пуэн ом керт.
    Да шуко молат.
    Сераш шуко лиеш.
    «Ко: книгаже-влакым ямдылаш ту:н:алеш да могай окса дене савыктен луктеш» — тыгай йодышат ыле ончылно.
    Вашмут икте гына — тачысе Марий Элысе власть тидым ышташ ок ту:н:ал. Тиде раш. Тудлан тиде ок ку:л. МарНИИ-ат тидым ок ыште — тудо «властьын» кидыште, власть оксам пуа да «виктарен» шога.
    Сандене шкаланнак гына ышташ кодеш.
    А ме марий историйым калык коклаш наимен шуктымо, ту:рло: могырым почмо шотышто шагал огыл ыштенна. ШОт лектыныс! Тидым КУГЕШНЕН (а моктанен огыл) ойлем.
    Сай ыле, иктаж профессиональный историкше, чыла кудалтен, тиде пашалан кыртменак пижеш ыле гын.
    Тунам пашанат писынрак кая, профессионализм манметат кумдан:еш ыле.
    Ыле… ыле…
    А такшым тиде «ыде…» шомак деч коран:ын, кид кергалтен, пашалан пижына да шонымынам ыштена. Мом палемденна — тудым.
    Вес корно уке.

  13. аноним

    Чыла марийжат: сайжат, удажат, ангражат, орадыжат, ко: улмыдам, молан тиде туняш марий лийын толмыдам шотыш налын, ораде койышдам корангден- чын МАРИ улмыдам ончыкташ жап толын шуын.
    Эре кУГУ то:ра деч лу:дын илаш ок лий, эре кУГУ то:ран мурыжым мураш ок лий, АКЫР САМАНет тораштак огыл, пеш марий калыкым пытараш ШОНА.

  14. Hanki

    Чын ойледа!

  15. Аноним

    ОГО Паша шталтын -арака йултын .

Добавить комментарий