Мариец, почему ты раб?

Комментатор под именем Шырган оставил на нашем сайте  следующее стихотворение на марийском.

Марий калыкемлан

Шикшештмым ойлен йӱлем манын
Молан шкендым шке ондалет?
Улат кулжо курныж саманын,
Алят вӱраҥлалтын илет.
Шупшкедыл кок веке керемым
Вӱден коштыктат – тый келшет.
Тӧра сылнешташлан пайремжым
Йодеш муралташ – муралтет.
Пайрем ӱстембалне мо кодшым
Пуат тыланет – йывыртет.
Шеҥгеч коштыт тыйым шып воштыл,
А тый нунылан тауштет.
От керт мо вуетым нӧлталын,
От керт мо вачет виктарен?
Саклен кодаш поро лӱметым,
От керт мо кӱчет ончыктен?
Шикшештмым ойлен йӱлем манын,
От керт нигузе тый волгалт.
Марий калыкем, ир саманын
Молан лачак кулжо улат?

Шырган

30 комментариев

Filed under Статьи

30 responses to “Мариец, почему ты раб?

  1. Шырганлан, тау!
    Могай мутаршашым муын возен Поэт!
    Пеш лач, раш автор возен—Мылам келшыш.
    Марий . молан тый шкем ондалет- ир саманын … кулжо улат?
    Да, курымешлан лу:дыктыме еН лу:дын. чытырен илет
    Вес калык ЕН шинчашке ончен…
    Ву:раналтын илет..
    Пайрем у:стембалне мо кодшым
    Пуат тыланет — тый йывыртет…
    Марий, от керт мо вуетым но:лталын, …вачет виктарен
    Саклен кодо поро лу:метым
    От керт мо ку:чет ончыктен?

  2. Поро

    Моткоч чын, сай почеламут!!! А эше южо марийже, ко» черкыш коштеш , шкенжым раб божий манеш, да куанен коштеш. Ушет кая.

  3. Аноним

    ОЗАҤ 05.04.2012. ШЫРГАН! саламлем тендам тыгай виян почеламут дене,пеш келге философский шӱлышан, моткоч чын каласыме.Тиде тендан ”крик души”! Кӧ ушанже умыла, кӧ ок умыло гын, ок умыло. Марийын тыгай кул улмыжлан ме тыгай илышыш шуынна. Ынде марийжат марий ончылно кулыш савырнен.Ончыкыжым марий илышыште виян марий-влак огыт чумырго гын, нимогай съездат ок полшо,молан манаш гын ,кызыт марий калыкым моткочак шке верч тыршыше гына, йот вуйлатыше-влак деч лӱдын шогышо да нер йымак гына ужын моштышо-влак веле вӱдаш тӧчат, икманаш, чылан ужалалтше улыт. Ик примерым каласынем, кунам ме В.М.Зотиным президентлан кокымшо сроклан сайлыме годым, марий-влак ик килограмм рожкилан верч шке йӱкыштым Кислицынлан пуэныт. Тыгай пример-влак моткочак шуко погына. Вожылмаш, ГОСПОДА.

  4. ned

    стих правильный и к месту, хотя напоминаеи руш класика.

    «Мариец, почему ты раб?» — нет!!!
    правильно: «МАРИ, почему ты раб?»

  5. Аноним

    За 500 лет среди этих существ не осталось гордых черемис, кто бесстрашно боролся за свою Свободу!!!

    А в чем заключается эта Свобода? Свобода слова есть, вероисповедования есть (хочешь верь в Бога, а хочешь — в черта), есть и свобода передвижения — сейчас можно съездить хоть в США, хоть на Аляску, хоть в Египет, и даже слетать в космос при наличии денежных знаков.
    На мой взгляд, в настоящее время эта Свобода заключается в наличии денежных знаков и определяется им же. Чем толще кошелек — тем свободнее мариец и человек любой другой национальности. И чем меньше этих денежных знаков — тем несвободнее человек.
    Вывод: занимайтесь бизнесом и экономикой и зарабатыванием денег и будете свободны!

  6. Никитин С.П.

    «..саманын кулжо» — раб эпохи потребления. Потребитель, а не творец. Не считающий себя за внука Творца. Верно сказал Шырган. Но не указал выход. Где — «глаголом жги сердца людей!?» Тогда Вы, Шырган — певец рабства. Стих похож на старую марийскую женскую песню. Женщины просто поют о своей тяжкой доле, и им становится легче. В психологическом плане. А можно и мне прислать стихи?

  7. Весна

    Хочу рассказать случай, который услышала еще в 1985 году.
    Произошла ситуация в рейсовом автобусе, который шел из Зеленодольска. Автобус был переполнен. Сидит мужчина, как тогда говорили «Деловой» (в костюме и весь из себя), а над ним склонился другой мужик (работяга) слегка подшофе и говорит сидящему :»Привет! Как дела, Василий?» Тот молчит . Работяга пытается вывести его на разговор: «Ну ты чего не помнишь меня? Мы ж учились с тобой вместе в деревне. Земляки мы.» Тот ни гу-гу. Молчит. Работяга говорит: «Вот мы марийцы все так. «Вышел в люди и зазнался» своих не признаем… А татары? Один из деревни в люди выбьется и всю деревню за собой вытащит.»

  8. Laid

    Шонышо, мый тылат судья омыл, но шонышын койын, иктешлыде возенат серышет. Тыге лугкалаш ок лий. Да тыгодымак, икте-весе у:мбак лавырам кудалташ тысе гай — тидат поро сомыл огыл.
    Вет Васли Петров — тиде Валерий Мочаев огыл.
    Сандене «ай-ай-й, у:чым шуктышым!» манме дене гына возаш ок лий. Вет шкеак «порым шонена» маныда.
    Молан Мочаев нерген лиеш? Иктешлыза тудын поступкыжым — тунам чыла рашемеш. Мочаевымат вет ме Мочаев улмыжлан ко:ра огыл, а флюгер улмыжлан ко:ра лупшена.
    Тудын «марий чыла вереат разведчик гай лийшаш» манмыже (шарналтыза сайлымаш компаний-влакым) — кондыш ужалалтмашке, а пен:гыде, Кузнецов гай разведчик влак гайыш огыл. Таче тудын командыже ужалалтын.
    А Васли Петров марий калыклан нигунам удам ыштен огыл.
    Марий калыкым нигунам ужален огыл. Тиыдн верч мый уло йу:кын каласен кертам. Да доказатлен кертам. Таче икте-весе кокласе кырча-марча огыл, а пу:рымаш нерген шонымаш ку:лешанрак.

    Тыглай айдеме семын серем.
    Лайд.

  9. Tsikma

    А в Африке вчера еще один народ провозгласил себя независимым и образовал свое государство. Уточню и выложу информацию.

  10. Игорь Изерге

    Мали нерген кутырет очыни

  11. vasilek

    Лаймыр, тОрланем, вара повоюем. Содыки самырыквлак дене пашам ыштыман, уке гын пашана арам лиеш.

  12. Tsikma

    Мане. Мали гишӓн.

  13. Аноним

    Эх, марий калык, марий калык. Икте-весым «кочмыдам» чарныза да вуйым кушкырак нолталын «мый мари улам» манаш тунемза, тунам чыла сай лиеш.
    Башкир мари шешке.

  14. Аноним

    я знаю порой

  15. Пеш жапыште шочын тыгай почеламут, кугу тау возышылан. Марий калык! мом гына тыланет ужаш логалын огыл эртыше 10-15 ийлаште.Сайжымат, удажат шагал лийын огыл. Кушто гына тыйын шотеш ойлен огытыл. Тыгакак Европарламент мартеат шуынна. Кеч мо гынат ораваже туштак шога. Шога гына огыл, тудо утларак нелемеш. Тиде нелеммылан шке полшен шогена. Шогена гына огыл, тыгакак тиде оравам эше 10 ийлан тарваташ лийдымылан тыршен шогена.Пеш шуко окса, инвестиций, бюджет да моло шала кучылтмо нерген эре возен шогат. Нимогай закон аралыше структура нимом огеш ыште, тыгакак Россий Президент огеш колын керт( ала тудлан тыгак кулеш). Сандене мом гына марий калыклан кодын ышташ? Молан тыге возем? Мыйын шонымаште кызытсе Марий Эл( вуйлалтыше огыл) умбалне шогышо шамычын ик паша гына уло: тиде марий съездым шкелан ку:лмо семын эртараш, да тыгак делегацийым Венгрийыш поген колташ, Туштыже Марий Эл нерген да Россий Эл коргышто тыгай уда пашам эртарыме нерген уто ойлымаш лийшаш огыл. Сандене то:ра -влак февраль да эртыше тылзылаште посол да моло эл гыч толшо -влаклан да влакым сай пеш онченыт.Мутат уке, нуныже пеш сай мут дене чеверласеныт.Тиде Венгр форум ваштарешлан икымше йо:н ышталтын. Весыже нерген (марий съезд да делегат шамычым погымо шотеш) ончычырак возенам. Финно-угорский форум сай эрта гын (уто мут огеш лек гын) , кызытсе то:ра -влаклан пеш сай лиеш. Нуно кум ий эша шканышт ку:леш семын виктарен шогат, да варажым эша 7 ийлан шкеныштым сайлаш луктыт. А вет вара угыч нунымак сайлен шке умбак шындена. Тиде » сай пашам эртарымылан» Россий президент келшымашым пуа. А те, марий — влак, школ, марий йылме нерген умбакыжат ваш-ваш шкендам нултыза. тидлан т:ра- влак пеш йывыртат. А ко марий съездым пеш тыршен пога- нуно то:ра влаклан гына полшат. Мыйын тыгай шонымаш. Кугу тау.

  16. Шемер Мари

    Пеш сай почеламут. А.Курык-ку: пеш чын мутым каласен. Кузе марий съездыш логалаш лиеш?

  17. Rongo

    Маri увер. Снимите эту тему с обсуждения, не оскорбляйте народ мари. Я свое отношение к данной теме прокомментировал, но Вы
    его сняли с публикации.

    • Аноним

      Что Rongo себя узнали? Правда иногда бывает непрятной… Хотя автор писал не с целью издевательства, унижения народа, а с болью за свой народ. И в целом текст с фотографией, по-моему, говорят, какой бы жизнь тяжелой не была, марийский народ выстоит и выживет. Только надо избавиться от раба внутри себя…

  18. Rongo

    Анониму. Уважаемый я рабом никогда не был и не буду. Мою комментарию «Мари увер» не пропустил, там я четко все объяснил.

    • Аноним

      Но ты всегда призываешь марийцев быть рабами. Ты призываешь смириться с антимарийским режимом Маркелова, с его политикой откровенного издевательства над марийцами: понастыкал марийскую столицу памятниками и церквями, оскорбляющими нац. чувства мари, выжил марийцев из правительства, уничтожает все марийское в марий эл.

  19. Пурлакид эрге

    Много русских людей эмигрировали в США. Американцы пишут, что все русские люди в США живут лучше, чем среднестатистический американец. Зарплата выше, благосостояние лучше. Это объясняют они из-за того, что в Америку едет наиболее образованная и активная часть населения. В Марий Эле живет только половина марийцев. Другая половина марийцев живет за пределами РМЭ и живет как русские в США, т.е. половина марийцев живет лучше, чем среднестатистический россиянин. И зачем тогда называть всех марийцев рабами? Андрея Эшпая, всемирно известного человека, называете рабом?! Или командующего Московским военным округом называете рабом?! По крайней мере, 300 тыс. человек вправе призвать MariUver к ответу. Стихи Шыргана – песня раба, плач раба. Я могу только предположить, откуда у Шыргана такая рабская психология. Из имеющейся в интернете информации видно, что Маркелов и его русское правительство поступает с марийцами так, как поступали спартанцы с нилотами. Спартанцы по ночам убивали самых сильных и активных нилотов и защищать нилотов было некому. Поэтому нилоты были рабами спартанцев. Все марийцы в Марий Эл боятся Маркела и его банды? Поэтому считают себя рабами? Шырган, так и скажи, если это так! Мариэльцы объяснитесь, в чем дело? Почему вы себя считаете рабами?

  20. Аноним

    ЙУ:КСО:10.04.2012. Народ Мари, несмотря на свою немногочисленность, всегда был народом гордым! Он не был покорен даже в страшные годы репрессий в 1937-1938 годы. Да были потеряны лучшие сыны и дочери марийского народа. Эти годы принесли невосполнимую утрату для нашей республики. Но и этим не смогли сломать марийский народ! Марийцы никогда не были рабами и не будут! Это сейчас рабы те, которые являются приспешниками своего господина МАРКА, которые ,низко горбясь,преклоняются перед ним и готовы целовать его ноги.Вот они, действительно, рабы, которые ради личного благополучия готовы предать и свой народ. Народ мари, гордо неси свое имя, будь достойным во всем!

  21. Анониму. Я никогда ни одного марийца не призывал стать рабом, вы в этом глубоко ошибаетесь, приведите пример где мой призыв? В высказывания по поводу памятников и архитектурных сооружении отмечал где то отрицание к ним, где то одобрение, но это ни в коем случае к рабству не относится. Если у вас в шарике все запрограммировано какое то одно направление в этом я не виноват.
    Со мной можно считать согласен даже » сын правой руки», однако я не един в своих мыслях.

    • sarze

      Пеш онгай фотографийым администратор але автор шке почеламутше воктеке шынден. Кузе шонеда, тиде кум мари курык йымач кушке марте кузыктен кертын гын, тугеж тудо кул урлык гыч мо? Сайрак ончалаш гын ку нолтымо вержым? Тиде Малмыж олан Полтыш курыкше огыл мо? Тиде куже Полтышлан кондыме чапкуже огыл мо? Вес гана тыге, шоныде посна, фотографий-влакым шындаш огеш кул. Палман кушто фотографийым ыштыме, да ко фотографийыште улеш. Келшенрак толеш тиде почеламут воктеке кызытсе Марий Погынын президиумжым шындаш, а ик посна тыглай марийым огыл. Мари калык нигунам кул лийын огеш керт. Вашке кредалмаште кола кузе Полтыш он пытен.
      Администратор вуёш нал тиде возымым. Ко пала илен толын Йошкар-Олашкат иктаж гунам толын лектат, вара пален омыл
      манын каласен от керт.

      • Мый ты фотом марийын кул улмыжым ончыкташ шынден омыл. Мӧҥгешла — марий патыр да чыла нелым сеҥен лектеш да кул койышыж деч эрна манын, ӱшан дене шынденам.

  22. Михаил

    Шырганлан…Тиде фотом палашлан икымше гана Малмыж ола воктене Полтыш курыкышто ыштыме. Автор — М. Скобелев. Ош кюже Марий талешке Полтыш онлан шарнымаш кюым негызлан икымше гана пыштыме годым ыштыме. 10 ий утла эртен. Курыкышто — шарнымаш кюым негызлан пыштыме годым — тынар кайык-влак шуко каваште чонештылыныт ыле- ушет кая- тужем утла. Шке семыным шоналтышым — тиде онын мари талешке-сарзе-влак толыныт. Курык гыч кюжым шуко гана шуеныт. А те мари-влакым янда шинчат дене кулым веле ужат. 2011 ийыште Полтышлан шарнымаш памятникым шындыме. Марий калыкым эре куллан ужнешт. Да мыскылат.
    Мариувер !!! фото-влакын авторжо уло . Статья але вес опус пелен шке ыштыме фотоштым шындыза. Алди-булди шындымылан сырет веле.
    Статьян озаже марий калыкым кул семын курымешлан ужнеже. А тый тыгай фотом войзен кертат мо?

    • Михаил, лыпланыза. Фотом кушто кӧ могай шонымаш дене ыштен пеш сай палем. Могай шонымаш дене мый вераҥденам кӹшнӧ возышым. Шырган марий тый кул улат, манын ӱшандарен ок возо (рушлаже: он не утверждает, что мариец раб), тудо шӱм-чонжо коржын шке калыкше верч ойгырен, азапланен йодеш. Чаманен каласыман, Российыште марий гына коклан кул койышан огыл, шуко молат: вуйлатыше-влак кузе шонат — туге калыкым аҥыртылыт, мом шонат тудым ыштат, калыкшым шотеш огыт пыште. Калыкше кул гай шып шинча да чӱчкыдын ик пеллитрлан (ик кило сакырлан, колбасалан) ужалалтын кӧлан кӱштат тудлан йӱкла. Тыге огыл мо? Марий талешкым Воронцовымат шуко марий пеллитр арака, кило вермишальлан южо вере вашталтыш…

  23. Михаил

    Не мною сказано, Не примешивайте свое сознание к познаваемой вещи…

Добавить комментарий для Пурлакид эргеОтменить ответ